به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار مازندران به نقل از هراز نو ، دبیر جشنواره عمار مازندران با اشاره به مبنای راه اندازی این جشنواره در سپهر فرهنگی ایران، بر لزوم حمایت هرچه بیشتر مسئولان از این جریان فرهنگی و ارزشی تاکید کرده و اعلام کرد که دبیرخانه جشنواره عمار مازندران در شهرستان آمل مستقر شده است.
علی محمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص فلسفه و اساس شکل گیری جشنواره عمار گفت: امسال ششمین دوره جشنواره عمار در سراسر کشور برگزار شد. مبنای این جشنواره که زیر نظر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی شروع به کار کرد، به مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و فتنه 88 برمیگردد. در اولین دوره آن 19 فیلم درباره فتنه 88 که توسط خود مردم و به صورت خودجوش ساخته شده بود در سینما فلسطین اکران شد اما نه تحت عنوان جشنواره و یا فستیوال. دوستان شورای سیاستگزاری دفتر مطالعات هم زمانی که استقبال مردم را دیدند، آن را تبدیل به یک جشنواره کرده و زمینه ای جهت جریان سازی فرهنگی و گفتمان سازی انقلاب اسلامی در جامعه قرار دادند. خصوصا اینکه بسیاری از فعالین و نیروهای فرهنگی ما پس از فتنه 88 به خودشان آمده و بعبارتی زنده شدند.
به گفته این فعال فرهنگی، جشنواره دوره دوم نیز به این گستردگی که در حال حاضر مشاهده می کنید نبود و صرفا به تهران و چند شهر دیگر محدود ماند. در آمل نیز از همان دوره و البته به صورت پراکنده و غیر منسجم تعدادی از فیلم ها را تهیه و برای عموم نمایش دادیم.
وی افزود: استقبال گسترده از فیلم های دوره دوم جشنواره عمار و تقویت جرات و جسارت فیلم سازی در نیروهای انقلابی و همچنین تحقق جریان سازی فرهنگی که اصلی ترین برنامه سیاستگزاران عمار بود، از این دوره به بعد عملا محقق شد. ضمن اینکه از این برهه دیگر موضوع فیلم محدود به فتنه 88 نماند و مسائلی نظیر نقد درون گفتمانی، تاریخ انقلاب، بیداری اسلامی و ... نیز به سوژه ها اضافه شد. اما از جشنواره سوم بود که با فراخوان هایی که صورت گرفت و همچنین فضاسازی های رسانه ای، دبیرخانه دائمی برای این موضوع درنظر گرفته شد و فیلم های ارسالی به دبیرخانه نیز توسط داوران محورهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. از همین مقطع دبیرخانه استان مازندران تشکیل و بتدریج شبکه اکران کننده های مردمی منسجم شده و اکران ها با برنامه ریزی بیشتری صورت پذیرفت. بگونه ای که در حال حاضر بدون هیچ هزینه خاصی و با چند سال مدیریت، در تمامی شهرهای مازندران مسئولین اکران ها مشخص شده و کارها طبق برنامه ریزی دارد پیش می رود.
محمدی در همین راستا خاطرنشان کرد: کیفیت فیلم هایی که در دوره های اخیر به جشنواره عمار ارسال شده است قابل مقایسه با آن 19 فیلم دوره اول نیست. ضمن اینکه این جشنواره یک تفاوتی با سایر جشنواره ها نظیر حقیقت و فجر و .. دارد و آن این است که در آنها فیلم های جوانان و نیروهای تازه کار چون از استانداردهای معمول شاید برخوردار نباشد، اصلا دیده نمی شود اما عمار از این جهت متفاوت است. علاوه بر اینها درون ساختار دفتر مطالعات، مدرسه سینمایی عمار تشکیل شده که بسیاری از فیلم سازان جوان را رشد داده و به سطوح حرفه ای رسانده تا جاییکه آثار آنها در شبکه هایی چون افق و مستند سیما نیز پخش شده است.

درباره پویش مردمی "ننه عصمت"
دبیر جشنواره عمار مازندران؛ اردوهای راهیان نور، حلقه های صالحین، مدارس و دانشگاه ها، هیئت های مذهبی، مساجد و سایر مکان ها و تجمعات را زمینه های اصلی اکران مردمی فیلم های جشنواره عنوان کرد.
پویش مردمی ارسال شال و کلاه و دستکش برای رزمندگان مدافع حرم در سوریه و عراق که به فراخوان "ننه عصمت" هم معروف شد، موضوع دیگری بود که محمدی به آن پرداخت. وی با اعلام این خبر که لباس های اهدایی مردم مازندران برای مدافعین حرم دو هفته پیش برای آنان ارسال شد گفت: انسان گاهی اوقات به حال همین مردم معمولی غبطه می خورد که با چه اشتیاقی رزمندگان اسلام را پشتیبانی می کنند بگونه ای که محلی که برای تجمیع این هدایا در نظر گرفته بودیم، کاملا پر شد. این بخاطر این است که در عمار، مهم جریان سازی فرهنگی است و نه صرف نمایش فیلم و مستند.
حمایت های سپاه و شورای شهر
محمدی از عدم حمایت کافی مسئولان مربوطه از جشنواره عمار و ندادن بودجه مصوب ارشاد به این جریان انتقاد کرد و آن را سبب کندی کار اکران و همچنین پایین آمدن کیفیت آثار تولیدی اعلام کرد. به گفته وی میزان حمایت های دستگاه های مسئول در شهرهای مختلف متفاوت است. در برخی شهرها حمایت های خوبی صورت می گیرد اما در برخی شهرها متاسفانه مسئول مربوطه اصلا خبر ندارد که چنین جشنواره ای در سطح ملی 6 سال است که دارد کار می کند و باید برای او از اول توضیح بدهی که جشنواره عمار یعنی چه! این به خاطر این است که آنها در کارهای روزمره خودشان مانده اند و در نتیجه نمی توانند به رویش های جدید فرهنگی نگاه کنند. البته در آمل سپاه و اعضای شورای شهر کمک های خوبی به این جشنواره مردمی داشته اند. هرچند به قول ابراهیم حاتمی کیا، کسانی که بخواهند حرفهایی از این جنس بزنند، جریانی مانع دیده شدن آنها شده و نمی گذارند صدای جریان ارزشی سینما به مردم برسد.
محمدی در پایان تاکید کرد که دبیرخانه جشنواره عمار استان مازندران از 4 سال پیش در آمل مستقر بوده و در حال حاضر، مسئولیت آن در این شهر با آقای علیرضا شفیع زاده می باشد.
گفتنی است دیماه امسال و در جریان اکران فیلم های جشنواره عمار در امامزاده ابراهیم (ع) از خانواده سه شهید مدافع حرم شهرستان آمل نیز تجلیل شد.